torsdag 30 augusti 2012

Att aktivt välja eller inte välja... Det är frågan

Kanske du precis som jag väljer att driva med sakta i livets ström. Inget fel med det och ibland kan jag driva iland på något bra ställe. Det är rätt skönt att ibland bara åka med, slippa gör val och fundera. Dessutom kan jag uppleva att jag mår bra av det, precis som av en strikt planerad rutt.

Väljer jag å andra sidan att fundera på vad jag vill och gör en plan för hur jag kommer dit, så ökar chanserna att jag får den framgång och det liv jag vill.

Därmed inte sagt att jag per automatik blir lyckliga av framgång. Faktum är att det finns fler än man tror som är världsklass inom sitt gebit som mår mindre bra.

Vad jag vill få fram här är att det är ditt liv och dina val.

Vi verkar vara genetiskt betingade att vara i grunden positiva, hoppfulla och lyckliga. Det kanske går stick i stäv mot en allmän uppfattning om livets oundvikliga lidande.

Men hur kan vi annars förklara att 87% av tillfrågade tror sig vara bättre bilförare än genomsnittet. Ännu fler anser sig vara bättre älskare än genomsnittet. Så där kan vi hålla på inom nästa varje område.

När vi föds har vi naturligt hög självkänsla. Vi räknar med att någon fångar oss när vi kastar oss ut från ett bord. Ramlar vi och slår oss gråter vi tills smärtsignalen är borta, sedan försöker vi igen. Just den egenskapen att ta ett misslyckande som lärdom och lägga hela vårt jag bakom ett nytt försök är den tydligaste indikationen på det vi kallar självkänsla.

Min fråga till dig;

följer du bara med i strömmen?
När stannade du sist och tog ut en ny riktning?

Livet är för kort för att må dåligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar