torsdag 29 mars 2012

Mål med min Träning!

Det är lätt att sätta upp mål. Du kanske precis som jag satte upp mål som nyårslöfte men som redan är glömt, det är lätt att svika sig själv. Detta påverkar självförtroendet helt klart negativt.

Självförtroende - "Förtroendet för mig själv".

För att motivera mig själv har jag satt upp flera delmål under våren, som är mitt verktyg för att hålla mitt fokus, helt enkelt ge min motivation en knuff i rätt riktning.

Jag tycker väldigt mycket om att cykla och mitt mål blir det här året flera spännande lopp. Om det är en mil eller en 30 minuters cykel spelar egentligen ingen roll, men för att cyklingen lättare ska bli av dagar när motivationen är låg så peppar detta mig.

Delmål 1.
Jag börjar i april med ett lopp på 50 km cykel, Det är ett nytt lopp här i Västmanland. Loppet heter Västmanland Tour.

Delmål 2.
Nu ökar jag på längden och i maj blir 90 km på cykel, ytterligare ett trevligt lopp i Västmanland. Detta lopp är ett motionslopp Och de finns 3 olika sträckor att välja mellan, ett lopp som de flesta kan klara av.

Mål 3.
Utmaningen blir Vätternrundan i juni. Det kommer bli tufft men självklart så blir det roligt, tänk att vara en av deltagarna i kanske Sveriges största cykellopp.

Snacka om folkfest.

2 kommentarer:

  1. Perfekt med delmål!
    Jag tycker om att cykla för att det är frihet för mig, det är jag om min cykel och den svarar på min kraft. Dessutom behöver man fokusera och hela tiden vara närvarande, men det är ändå avkopplande. Jag tänker mycket när jag cyklar och en av de härligaste rundorna var när jag körde helt ensam runt Vättern, alltså inte med Dan eller i någon grupp/klunga. Jag hakade på en man de sista 10-15 milen, men vi pratade knappt, bara trampade i samförstånd mot samma mål, Motala.

    Jag brukar tänka att allt handlar om hur jag tänker. Det mest avgörande för att genomföra Vätternrundan, Vasaloppet etc. är ens mentala inställning och att bryta ner sträckan i delmål. Ont gör det hur tränad man än är!

    Det är en fantastisk folkfest där alla är vinnare och jag är övertygad om att du kommer att älska det, även om rumpan signalerar något annat de sista 15 milen ;)

    Ha en fin dag och härligt att du börjat blogga!
    Kram / Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken underbar berättelse, jag ser framför mig hur du cyklade och den känsla turen gav. Det jag också precis som du gillar med cykel är frihetskänslan och att få tid att tänka. Mina bästa idéer och beslut tar jag oftast när jag motionerar. Det är som att hjärnan mer mer energi. Vetenskapen på senare tid har tom påvisat att våra Hjärnceller förnyas av motion.

      Så det är numera sant att vi blir yngre eller åtminstone äldre av motion. Ser fram emot min babian rumpa i juni.

      Radera