söndag 17 juni 2012

Vill du vara mer här och nu?

Då kan du öva upp din närvaro med ni fullness.

Mindfullnes handlar om att använda sina sinnen fullt ut, syn, hörsel, känsel samt doft och smak. Du är i nuet och låter sinnena få företräde dina tankar.

Det behöver inte vara komplicerat, allt som är så roligt att det får dig att glömma tid och rum, och dina bekymmer, kan hjälpa dig att bli mer mindful.

Det kan vara en bok, ett intresse eller att laga mat.

– jag upplever att jag är medvetet närvarande när jag utövar min träning. Det är underbart att bara vara fokuserad på vad kroppen gör. Det är verkligen vila att bara göra en sak.

Många tjejer med mig gör massa saker samtidigt, tankarna far i huvudet och det är mer en känsla av "Mind full" istället för mindfullness. Men när jag tränar aktiveras mitt belöningssystem, då får jag kraft till att ta tag i bekymmer.

Så släpp fram dina sinnen och ge plats för nya kopplingar i hjärnan, precis det som händer när du sover. Och när du då släpper tankarna på vardags-problemen är det inte ovanligt att du kommer på lösningar på dem.

Lär dig att vara mer närvarande här och nu och använda dina sinnen fullt ut.

Bakgrund
Mindfulness som den praktiseras i väst är inspirerad av den amerikanska professorn i medicin Jon Kabat-Zinn. Han intresserade sig först för hur mindfulness med meditationstekniker från öst kunde användas mot stress och vid smärtlindring. Detta skedde 1979. Han använde sig av buddistiska meditationsmetoder men tog bort det mesta av det religösa och filosofiska innehållet, allt för att anpass det hela mot väst. Boktips Mindfullness i Vardagen.
Källa till bakgrund: Mindfulness i vardagen - Ola Schenström


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar