måndag 9 april 2012

Vanans kraft

Kan man lära katten att ligga fint? svaret på den frågan är ja, djur & även människor, har massor av olika beteenden. Hemligheten med katten är att varje gång som den gör det du vill, så blir den belönad med en bit mat eller gott. Först förstår inte katten varför den blir belönad, men varje gång den ligger fint så blir den uppmuntrad. Till slut lär sig katten att ligga på kommando. Är det inte så att du har blivit tränad att bete dig på ett visst sätt hemma & på jobbet? Andra har påverkat dig, och du själv, har belönat dig för vissa beteenden och tankesätt och gett dig olika vanor som gjort dig till den du är. Vi är alla slavar under våra vanor. Det enda som skiljer dem som lyckas & dem som misslyckas är skillnaden på deras vanor. Bra vanor är nyckeln till framgång. Dåliga vanor är början till misslyckande. Vilka vanor och tankar vill du belöna och hur kan du hitta ett bra sätt att göra det på?

2 kommentarer:

  1. Hej Birgitta

    Underbart att följa ditt bloggande.
    Mina vanor var mindre bra före jag träffade dig som kastade ett ljus över min hälsa och mina vanor tillsammans med coachingkollegorna.

    Nu när jag gått ner mina 30 kilo och samtidigt börjat powerwalka varje morgon, löpning/jogging 3 ggr per vecka och badminton 2*2h per vecka, så är min belöning, hör och häpna - mer löpning.

    Löpningen för mig har blivit någon form av befrielse, energin kommer till mig och tankarna skingras. Jag har funderat på vad som gjort att jag gillar löpning från det att jag ogillade det tidigare. Mitt svar är att jag nu är lättare, smidigare, friare, hälsosammar och löpningen ger mig det kvittot gång på gång på gång.

    Klart jag festar till det med god mat, godis under påsken, vin och champagne till maten och degar på soffan eller i vänners goda lag, och sedan gryr mornarna, löparskorna åker på och frihetstankarna infinner sig.

    Tack för att du v ar en del av Itrimskapandet både som företag och för min egen hälsoresa <3

    Kram
    Michael
    CCT12

    SvaraRadera
  2. Tack Micke, jag är så glad för din skull. Tack för din fina komplimang den värmer.

    SvaraRadera