tisdag 15 maj 2012

Mod - del 2.

Nu fortsätter jag diskutera om Mod!

Hur har du det med ditt Mod?

* Vad har du för drömmar och mål?
* Vad gör du för att förverkliga dina drömmar och visioner?

För de flesta som inte tar steget handlar det om rädsla, även om det är lätt att säga att det är tidsbrist, fel tid i livet, för många handlar det också om att se att du har alla de resurser inom dig som tar dig framåt.

Rädslan är kanske det största hindret, vad kommer hända, vad kan jag förlora, vad ska andra säga, tänk om jag ångrar mig. Tänk om jag sviker mig själv igen!

För många är det lättare att fortsätta ha det som man har det, för att rädslan av det okända är värre.

Vad är det som gör oss rädda då?

Vad är det som hindrar oss?

* Rädslan av otrygghet, hur ska jag försörja mig?
* Rädslan av att förlora sin livskamrat.
* Rädslan att inte bli bekräftad.
* Rädslan av att bli hånad.
* Rädslan av smärta eller skada.
* Rädslan av att misslyckas.

Ja listan kan bli lång. Alla är vi rädda för något och drar oss för att kliva utanför vår komfortzon. Men det finns inget bättre än att känna känslan över att ha klarat något, som både du och andra trodde var omöjligt.

Mitt liv har varit fyllt av rädsla, flygrädd, höjdrädd, mörkrädd, rädd för vatten, rädd för ormar, rädd för att inte bli älskad och bekräftad... Ja listan kan bli lång.

Däremot som Entreprenör tar jag hela tiden beslut som både kan kosta pengar och dra in dem.

Men jag gillar detta och känner mig trygg där för skillnaden jämfört med spel som lotto, tipset eller hasardspel har jag med tiden blivit smartare och därmed kan minimera riskerna och maximera möjligheterna till framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar