torsdag 31 maj 2012

Snart Vättern

Så nu var det två veckor kvar till Vättern, halva (150 km) på cykel och vad händer då?

Jo förkylning så klart..., nu när det är dax att toppa formen!!

Men förhoppningsvis kan jag vara frisk tills på söndag.

Att cykla och känna att cykeln flyger fram, som att den svävar en bit över marken, känna doften av gräs, blommor och nyfällda träd, det är för mig en obetalbar känsla.

Det är också en känsla som ger mig trygghet och mindfulness, när ben och teknik sköter sig helt själva.

Men så till den där frågan som vi nog alla funderar över (mer eller mindre i alla fall) - hur når man dit? Vad är det som gör att cykeln bara flyger fram?

Träning, en djungel minst sagt, med litteratur och forskningsrapporter som skulle kunna hålla en sysselsatt år efter år, det är inte lätt att få någon riktig rätsida på. Ofta har jag känt att ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att det finns kvar att lära trots att jag jobbat i motionsbranschen sedan 1981.

I grund och botten handlar det nog mycket om att lära känna sig själv och sin egen kropp, att veta vad ens egen kropp vill ha och behöver.

För mig handlar träningen bland annat om följande delar:

Regelbundenhet
Precis som när man bygger ett hus är grunden det allra viktigaste. Fuskar man med grunden blir inte resultatet något vidare. Det kanske ser bra ut till en början, men det dröjer inte länge förrän ”fusket” börjar visa sig.

Glädje
Vilken träningsform tycker jag är rolig? Finns det något nytt som jag skulle vilja lära mig?

Styrka
Beach 2012 neeej...., det är inte min grej. Styrka behövs för att bli bra på cykel, bra Bålstabilitet (mage och rygg), starka ben.

Vad passar dig då??
Det finns ingen som känner din kropp bättre än du själv. Passar det dig att gå stavgång, träna gympapass eller är du mer en långlöpare?

Vad får dig att känna den där svävande känslan.För mig brukar det fungera bra att blanda in andra alternativa träningar (spinning, gympa etc.) för att kroppen och huvudet ska få vila lite från ute cykling.

Jag tror att huvudsaken är att just du hittar din egen väg, testa, testa, gör om och testa igen!

Det är ofta resan till målet som är det häftiga, så se till att stoppa ryggsäcken full av fina minnen som du kan mysa med när det känns lite tungt.

Som sist i förrgår på promenad, då var skogen helt täckt av vitsippor och liljekonvalj ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar