onsdag 23 maj 2012

Motivation till eller ifrån?

Jag var nyligen och hade en föreläsning om Motivation.

Vi diskuterade till och ifrån motivation, flera av deltagarna upplevde att de inte längre var lika motiverade nu som de var för ett halvår sedan, inte så konstigt.

Motivation betyder om du bryter ner det ” motiv for action” på Svenska motiv till förändring.

I början vid en exempelvis viktnedgång har du massor av Motiv till varför du vill göra en förändring, motiv bort från något som känns obehagligt, tråkigt och tungt.Från-motivationen driver dig kraftfullt framåt.

Vart efter tiden går och du kommer ner i vikt, så avtar motivationen, du börjar nå det mål som du satte upp.

Här kan även från-motivationen dyka upp i en annan gestalt, du börjar tänka på vad du inte får äta – och desto mer du tänker på vad du inte får, desto mer ser du av det.

Exempelvis – jag får inte äta godis, överallt ser du plötsligt godis, reklam, TV, människor på tunnelbanan. Du har automatiskt ökat din perception för godis och känner kanske ett enormt sug efter det. Det är så man skapar sig fobier.

För att motivationen ska bestå, och för att du ska känna behag istället, är det väldigt bra att komplettera från-motivationen med mer till-motivation.

Vad är positivt nu?
Vad kan jag göra idag?
Vad kan jag unna mig och njuta av här och nu!

För att byta fokus från det du inte vill ha (från-motivation) till det du vill ha (till-motivation) kan du fråga dig själv:

- Om jag inte vill ha ”det”, vad vill jag ha istället?

Varför vill jag ha det jag vill ha istället? Vad skulle det betyda för mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar